Vanuit onze veilige havens stromen we steeds meer samen en ontstaan er mooie netwerken. Dat is geheel passend bij onze koers “stroom je mee?”
Al langer bestaat ons IB-netwerk en is het ICT-netwerk actief. Daarnaast zijn de volgende netwerken afgelopen 1,5 jaar ontstaan:
Netwerk onderbouwleerkrachten
Leerkrachten onderbouw inspireren en leren met elkaar. Er staan vier bijeenkomsten gepland dit schooljaar, waarvan de eerste gaat over trauma sensitief werken op 30 oktober. Daarnaast staan er bijeenkomsten gepland op 22 januari, 9 april en 16 juni.
Netwerk Lezen
Het netwerk Lezen heeft vanuit de gemeente Neder-Betuwe subsidie ontvangen voor het realiseren van Verteltassen voor peuters en kleuters en voor de inzet van bovenschoolse taalcoördinatoren dit schooljaar. De bovenschoolse taalcoördinatoren kunnen ingezet worden door scholen, ib’ers, leerkrachten of pm’ers die graag over hun leesaanbod en leesactiviteiten willen sparren. Eventueel kunnen de taalcoördinatoren bijeenkomsten tussen scholen organiseren, waar het thema lezen centraal staat. Het netwerk lezen heeft ook contact met de Bibliotheek Rivierenland om de samenwerking te evalueren. En met Adrie Vroon, specialist Innovatie vanuit de Bibliotheek Rivierenland, over ‘Basisvaardig in Jouw Buurt’ / “Vindplaatsen laaggeletterden NT1 jonge gezinnen”.
Netwerk rekencoördinatoren
Ook het netwerk rekencoördinatoren is goed van start gegaan. Er komt o.a. een training voor Bareka/Rekensprint.
Het netwerk rekencoördinatoren komt dit jaar samen op 15 oktober, 28 januari, 16 april en 24 juni.
Netwerk Burgerschap
Het netwerk Burgerschap heeft met AI een experiment gedaan op de Jan Harmenshof om AI te laten leren van schoolmethodieken om schema’s te maken voor burgerschapsonderwijs en hiaten te identificeren.
Korte conclusie:
AI kan schoolmethodieken zoals Vreedzaam en Kanjer analyseren om burgerschapsonderwijs te ondersteunen, met focus op het identificeren van hiaten.
Met AI is ook het beleidsdocument van de Jan Harmenshof beoordeeld op basis van wettelijke kaders. De beoordeling was positief met vier concrete verbeterpunten. Het netwerk burgerschap kijkt nu hoe dit experiment opgevolgd kan worden.
HB-netwerk
Er gebeurt veel in het HB-netwerk. Er worden momenteel twee locaties verkend als mogelijke plek waar leerlingen uit verschillende scholen een aantal uren in de week hb-aanbod kunnen krijgen (deeltijdvoorziening). Het verste is de verkenning op De Lingeborgh. Daar zijn een aantal docenten, samen met po-expertise, een aanbod aan het vormgeven voor leerlingen van groep (6) 7 en 8. Daarnaast wordt er via onderzoek en gesprekken gewerkt aan een regionale visie op hb-onderwijs. Daar participeren het samenwerkingsverband BEPO en alle grote schoolbesturen in.
Ook wordt er nagedacht over een ‘menu’ vanuit ’t PAST voor sterke professionaliseringsactiviteiten m.b.t. meer- en hoogbegaafde kinderen in de klas (gericht op inclusie dus). Deze scholing zou leerkrachten moeten versterken in het ondersteunen van leerlingen in hun klas en het afstemmen van het aanbod.
Meer weten of je aansluiten bij een netwerk van Fluvium?
neem contact op met onze onderwijsverbinder Lotte de Rooij.