Nieuwsuur: Hoe religie en democratische waarden mogen botsen op Nederlandse scholen

kronkel-2

03 oktober 2025

Verschillende reformatorische en islamitische scholen dragen bepaalde boodschappen uit die botsen met democratische waarden als gelijkheid en verdraagzaamheid. Dit komt naar voren na onderzoek van Nieuwsuur.

Scholen zijn verplicht om kinderen over democratische waarden te leren en deze ook na te leven in de praktijk. Maar op basis van artikel 23 van de grondwet hebben scholen ook de vrijheid om daar religieuze boodschappen naast te plaatsen. Volgens deskundigen leidt dit tot “dubbele boodschappen” die lastig te volgen zijn voor kinderen, en in sommige gevallen haaks staan op democratische waarden.

Kinderen leren nu bijvoorbeeld dat je zelf kunt bepalen hoe je je leven leidt, maar ook dat ze God moeten gehoorzamen. En ze leren over de evolutieleer, maar óók dat die volgens de religie niet klopt, en dat de wereld eigenlijk maar 6000 jaar oud is.

Reformatorische scholen onderwijzen over gelijkheid, maar daarnaast klinkt het standpunt dat de man “het hoofd” is en de vrouw hem “onderdanig” is. Zij dient terughoudend te zijn met leidinggevende functies.

Als stichting voor openbaar onderwijs in de Bible Belt hebben wij hier zichtbaar en rechtstreeks mee te maken. Zeker op onze scholen in de Neder-Betuwe is het samenspel binnen deze maatschappelijke context ingewikkeld in meerdere dorpen.

N.a.v. de uitzendingen, en het daarop volgende nieuws, heb ik de voorzitter van de PO-raad uitgenodigd om onze zeer specifieke context (zeer kleine openbare scholen in de Bible Belt) eens te komen bekijken. Om van gedachte te wisselen en om de lobby te kunnen voeren voor het behouden van onze openbare scholen. Om ervoor te zorgen dat de de waarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting uitgedragen worden in onze polariserende maatschappij. Freddy Weima, voorzitter PO-raad, gaat a.s. dinsdag 7 oktober met het bestuur hierover in gesprek.      Pim