Onze Havens, jaarplan Fluvium 2025-2026
18 september 2025
Inleiding: koers houden in dynamische tijden
Het Fluvium-koersplan 2024-2028 nodigt ons uit om moedig en nieuwsgierig te blijven. Voor 2025-2026 focussen we op ‘onze havens’: elke Fluviumschool als een bloeiende plek waar leerlingen en medewerkers zich gezien voelen. We varen gezamenlijk, geleid door gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting en onze besturingsfilosofie: vertrouwen, samenspel en professionele ruimte.
Dit plan bouwt voort op het jaarplan 2024-2025 (“OP KOERS”) en de koers 2024-2028 (“STROOM JE MEE?”)
Thema 1: Goed werkgeverschap – ‘De bemanning aan boord’
- Speerpunt: Fluvium is een aantrekkelijke en zorgzame werkgever waar medewerkers zich gezien, gewaardeerd en duurzaam inzetbaar voelen. Ons motto: “Jij ziet je leerlingen, wij zien jóú!”.
- Ambitie: We excelleren als werkgever door vertrouwen en professionele ruimte te bieden, waardoor het personeelsverloop lager is en medewerkers graag bij Fluvium willen werken.
- Aanpak/Activiteit:
> Strategische Personeelsplanning (SPP) en werkgeluk: Afronding en implementatie van SPP in 2025, met focus op goed werkgeverschap, ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Nieuwe tevredenheidsonderzoeken voor werkgeluk worden medio 2026 geïntroduceerd.
> Talentontwikkeling en Onderwijsregio: Actieve bijdrage aan het 2026-2030 plan van Onderwijsregio Rivierenland. Het project ‘onderwijsambassadeurs’ wordt zelfstandig door Fluvium geborgd. De uitvoering van het EVC-traject (verkorte PABO voor onderwijsondersteuners) start in januari 2026.
- Wanneer zijn we tevreden?
> SPP aantoonbaar geïmplementeerd en jaarlijks gemonitord.
> Nieuwe tevredenheidsonderzoeken tonen verbeterd werkgeluk en verminderde werkdruk. Ons ‘rapportcijfer’ is hoger dan het landelijk gemiddelde in het primair onderwijs.
> Aantoonbare bijdrage aan de doelen van onderwijsregio Rivierenland. Groei in succesvolle doorstromers (onderwijs ambassadeurs, oop > pabo en leerkrachten > ib of directie)
Thema 2: Goed onderwijs – ‘De koers uitzetten in elke haven‘
- Speerpunt: Het borgen en ontwikkelen van dynamische, inclusieve onderwijskwaliteit, waarbij de eigenheid van elke school wordt versterkt voor passend onderwijs aan elke leerling.
- Ambitie: Elke school heeft de professionele ruimte om uitstekend onderwijs te bieden, aansluitend bij lokale behoeften, de context van de school en de directe omgeving. Onderwijs wat voldoet aan de landelijke normen met innovatief, breed onderwijs.
- Aanpak/Activiteit:
> Kwaliteitscultuur en -structuur: Evaluatie intervisiegroepen directeuren. Verdieping professionele dialoog in DT. Ontwikkeling bovenschools kader voor burgerschapsonderwijs in 2025-2026. Introductie nieuwe tevredenheidsonderzoeken voor leerlingen en ouders. Dialoog bestuur en directie over de kwaliteit van de onderwijskwaliteit op onze scholen.
> Inclusieve leeromgevingen: Voortzetting verduurzaming schoolgebouwen en uitvoering Integrale Huisvestingsplannen (IHP) met aandacht voor nieuwbouw en renovatie. Voortzetting ontwikkeling groene schoolpleinen.
> Ontwikkeling nieuw meerjarig ondersteuningsplan samenwerkingsverband BEPO. We zetten in op meer subregionale samenwerking. Daarmee zorgen we ervoor dat leerlingen passend en inclusiever onderwijs krijgen, binnen het cluster dus thuisnabij.
- Wanneer zijn we tevreden?
> Nieuwe kwaliteitsstructuur en kwaliteitscultuur dragen aantoonbaar bij aan continue onderwijsverbetering.
> Professionalisering binnen netwerken leidt tot innovatie en betere onderwijsresultaten; kader burgerschapsonderwijs is gestart.
> Bouw- en verduurzamingsprojecten leiden tot gezondere en stimulerende schoolomgevingen waarbij we de planning van onze IHP’s realiseren. 80% van onze schoolpleinen is groen.
> Uiterlijk juli 2026 is er een nieuw ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband met concrete acties en een uitvoeringsagenda.
Thema 3: Fluvium in de maatschappij – ‘De haven als verbindingspunt’
- Speerpunt: Scholen als vitale, openbare centra in dorpskernen, waar door samenspel met partners brede ontwikkelingskansen voor kinderen ontstaan en algemeen toegankelijk onderwijs geborgd blijft.
- Ambitie: Door samenspel en vertrouwen zijn onze havens maatschappelijke verbindingspunten, met gelijke kansen voor alle kinderen. De scholen van Fluvium hebben daarin een voorbeeldrol.
- Aanpak/Activiteit:
> Regionale en lokale samenwerking (compacte scholen): Bestuurder neemt voortouw in beleid compacte scholen. Doel is intentieverklaringen voor samenwerking te realiseren in 2025-2026 en teams te laten samenwerken op meerdere niveaus. We werken meer met clusters, ook vanuit swv BEPO. Actieve deelname aan bestuurlijke overleggen met PO/VO, gemeenten en kinderopvang. Kleine, lokale samenwerkingen opzetten (Jonge Kind, HB, ICT, etc). Directies van compacte scholen maken een plan conform ‘uitgangspunten bij voortbestaan compacte school’ uit het beleid compacte scholen.
> Integrale Kindcentra (IKC’s): Voortzetting IKC-ontwikkeling in samenspel met kinderopvangpartners. Oplevering van lopende projecten en exploratie/realisatie van nieuwe IKC’s.
> Digitale Veiligheid: Voldoen aan normenkader IBP in samenspel met andere besturen, inclusief migratie naar Veilig Internet en nulmeting/schouw in oktober.
- Wanneer zijn we tevreden?
> Concrete intentieverklaringen voor samenwerking voor compacte scholen.
> Lopende IKC-projecten afgerond. Nieuwe IKC-ontwikkelingen dragen aantoonbaar bij aan een breder aanbod, in 2026 realiseren we minimaal 2 nieuwe IKC’s.
> Fluvium voldoet aantoonbaar aan het normenkader digitale veiligheid, met concrete verbeteracties na de nulmeting. Er is een concreet meerjarig verbeterplan opgesteld in januari 2026.
> Fluvium speelt een sleutelrol in regionale samenwerking, met concrete resultaten zoals actieve bestuurlijke netwerken en samenwerking in sub-regionale clusters.
Thema 4: Samenspel – ‘Samen varen, samen sterker’
- Speerpunt: Versterken van het interne samenspel binnen Fluvium, met name in het Directieteam, voor open dialoog, gedeelde visie en gezamenlijke verantwoordelijkheid, waardoor alle havens samenstromen.
- Ambitie: Door krachtig samenspel en wederzijds vertrouwen bereiken we meer. De eigenheid van onze havens versterkt en verbindt de organisatie.
Het DT is een toonbeeld van openheid, leidend tot gedragen democratische besluiten. Rollen en verantwoordelijkheden zijn duidelijk en vastgelegd in een managementstatuut.
- Aanpak/Activiteit:
> Verdieping Samenspel DT: Gerichte ééndaagse (en DT overleggen) over “hoe werken we als DT?!”. Sturing op professionelere intervisie en werkgroepen. Verkennen van werken in clusters. Stimuleren professionele inhoudelijke dialoog met aandacht voor vertrouwen, samenspel en professionele ruimte. Ontwikkelen van ons besluitvormingsproces en vanuit de besturingsfilosofie en het nieuwe toezichtkader ontwikkelen we een nieuw managementstatuut.
> Versterking interne netwerken: Voortzetting, groei en effectiviteit van bestaande netwerken (IB, ICT, onderbouw, HB) en het opzetten van nieuwe netwerken (Lezen, Rekenen). Faciliteren van kennisdeling en professionele ontwikkeling.
- Wanneer zijn we tevreden?
> Tevredenheidsmetingen binnen het DT tonen significant verbeterd samenspel en open communicatie, met heldere en gedragen besluitvorming.
> Interne netwerken floreren en dragen aantoonbaar bij aan professionele ontwikkeling en kennisdeling.
> Bestuurlijk besluitvormingsproces en praktijk zijn volledig in lijn met vertrouwen, samenspel en professionele ruimte, leidend tot duurzame verbeteringen. Vastgelegd in een managementstatuut (nadat ook het toezichtkader is vastgesteld). Managementstatuut vastgesteld en geïmplementeerd voor 1 mei 2026.
Pim Spijker.